Afbeelding

Column Paul Bombeld - Slimme meter

Algemeen Columns

Slimme meter

De man aan de voordeur lacht allervriendelijkst. Hij komt in opdracht van Liander de meterkast inventariseren. Binnenkort volgt namelijk groot onderhoud en komen er in grote delen van Zutphen en Warnsveld slimme meters. Het inventariseren is niet moeilijk, hij maakt een paar foto's en weg is hij weer.
De volgende actie komt ruim twee weken later. Er rolt een brief in de bus. Er staat groot op de enveloppe dat onze meterkast binnenkort klaar wordt gemaakt voor de toekomst. Kijk, dat zijn nog eens wervende kreten. Maar er knaagt iets bij mij, er is toch iets mis met die nieuwe meters?

Na het aandachtig lezen van de brief valt mij op dat de woorden 'slimme meter' tot het uiterste worden beperkt. Vreemd, daar draait het toch allemaal om. Ik besluit maar eens een kijkje te nemen op de vermelde website. En daar staat al een eerste probleem. Er zijn de afgelopen jaren veertigduizend onveilige gasmeters geplaatst. De schroefdraad van de aansluiting is te kort en daarom kan er gas lekken. Het probleem is duidelijk, maar ik ga er vanuit dat de huidige meters dit probleem niet hebben. Maar er was toch nog iets anders? Dat staat nergens!

En plotseling weet ik het weer. Het consumentenprogramma Radar zond in oktober meerdere items uit over hoge energienota's na het plaatsen van een slimme meter. De meterstanden worden door de netbeheerder automatisch en draadloos uitgelezen en doorgegeven aan de energieleverancier. En in dat communicatietraject worden maandelijks duizenden fouten gemaakt. Gevolg: Een hele hoge rekening en klagen heeft geen zin. Lang niet iedereen is dus blij met de slimme meter.

Echter, zo'n slimme meter heeft ook nog wel z'n voordelen, de leverancier belooft energiebesparing. Want voortaan krijg ik iedere twee maanden een energieoverzicht en kan ik -na bestudering van de cijfers- misschien wel energie besparen. Maar niemand vraagt zich af of ik er wel behoefte aan heb om iedere twee maand in de energiehuishouding te duiken. Eerlijk gezegd: totaal niet. Bijna alle lampen in en rond ons huis zijn inmiddels vervangen door led, ze blijven nergens onnodig branden en de verwarming gaat 's avonds op tijd uit. En helaas voor de energieleverancier met zijn folderpraat, ik wil niet eens weten hoeveel energie het kost om een diepvriespizza in de oven op te warmen. Wat een dom geneuzel. En de zoveelste app hoef ik ook niet. De communicatie is mij allemaal nét iets te glad en netbeheerder Liander vertelt in mijn beleving niet de hele waarheid.

Deze week wordt Warnsveld overspoeld door wagentjes van Geas met hele slimme monteurs en heel veel slimme meters. Maar wij doen niet mee. Los eerst alle problemen maar eens netjes op en kom dan gerust terug.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant