Karen Wichgers (l) bestudeert de bediening van het stoplicht. Foto: Meike Wesselink
Karen Wichgers (l) bestudeert de bediening van het stoplicht. Foto: Meike Wesselink

Handen vol aan fietsers en voetgangers op IJsselbrug

Algemeen


Zutphen - De werkzaamheden aan de IJsselbrug zijn in volle gang. Mannen met helmen op sjouwen af en aan, verplaatsen materiaal, overleggen. Wie er ook op de brug staan, zijn de verkeersregelaars van Job4s die tot voor kort nog zonder werk zaten. Hans Post instrueert ze juist in één van de bouwketen onder de brug.

Door Meike Wesselink

De meterslange planning vól kleurvolle post-it briefjes aan de muur geven een kleine indruk van de omvangrijke klus aan de brug die de komende acht weken wordt uitgevoerd. Aan tafel in de keet zitten Karen Wichgers en Hilbrand Huizinga in uniform. Zíj opgeleid als secretaresse met inmiddels ruim dertig jaar ervaring, híj met meer dan twintig dienstjaren achter de rug als assurantie- en hypotheekadviseur.

Karen en Hilbrand volgden met veertien anderen de opleiding tot verkeersregelaar en werden na hun theorie-examen meteen op de proef gesteld op een druk kruispunt in Zwolle. De komende acht weken hebben ze hun handen vol aan de fietsers en voetgangers die gedurende de werkzaamheden de IJsselbrug kunnen blijven gebruiken. Arbodienstverlener Arbolinq ontwikkelde het project Job4s om met het regelen van het verkeer zinvol werk te bieden aan werknemers die hun oorspronkelijke werk niet meer kunnen uitvoeren.
Karen: "Ik kwam de oproep tegen in de krant en wat me opviel was de vriendelijke toon waarin gevraagd werd naar vrouwen en mannen die zich wilden laten opleiden tot verkeersregelaar. Ik voelde me meteen aangesproken. Vandaag ben ik voor het eerst aan het werk en ik moet zeggen dat ik het wel lekker vind om in de buitenlucht bezig zijn." Karen en Hilbrand zijn beide de vijftig gepasseerd en hebben in de tijd dat ze vanwege reorganisaties zonder werk kwamen te zitten al heel wat verplichte sollicitaties geschreven. "Meestal krijg je niet eens antwoord, maar af en toe komt er een reactie waarin staat dat je niet binnen het profiel past", legt Karen uit. Maar als je er dan achteraan belt om te vragen wat ze daarmee bedoelen, dan kunnen ze er geen heldere uitleg over geven."
Karen en Hilbrand zijn duidelijk geen thuiszitters en willen graag iets omhanden hebben; op hun vakgebied of daarbuiten. Om het extra zakcentje dat ze er eventueel mee kunnen verdienen gaat het hen minder. Hilbrand heeft al meerdere klussen als verkeersregelaar uitgevoerd en mocht de eerste zes maanden bovenop zijn uitkering 20% extra verdienen met zijn werk. Verdient hij nu meer dan zijn uitkering, dan mag hij dat extra geld houden. Daarvoor moet Hilbrand fulltime aan het werk zijn. Dat wil hij graag. Het is vooral het nuttig bezig zijn dat Hilbrand verrijkt. "Ik heb wel eens een klus gehad waarbij er de hele dag niets gebeurde, maar hier op de brug is genoeg te doen. Zeker de eerste dagen als fietsers en voetgangers nog niet precies weten hoe ze de IJsselbrug over moeten."

De brug die gedurende de dag een aantal keren opgehaald wordt om de grotere schepen doorgang te kunnen bieden, wordt vanuit Zwolle bediend. Vanwege de werkzaamheden wordt er eerst contact met de aannemer opgenomen om de veiligheid van de werklieden te waarborgen. Aan Karen de taak om het stoplicht daarna handmatig op rood te zetten en de doorgang voor de fietsers en voetgangers af te zetten. Er komt dus een behoorlijke verantwoordelijkheid bij kijken, maar aan de geduldig wachtende voorbijgangers voor het hek te zien, gaat het haar goed af.

Hans Post is inmiddels weer naar zijn Aroblinq-kantoor aan de vlakbij gelegen Molengracht gelopen. Post heeft zich de afgelopen tijd ingezet om het verkeersregelaars/project op te zetten. "We zien absoluut mogelijkheden om het verder uit te rollen. We werken nu nauw samen met Gemeente Zutphen. Ook Voorst en Lochem hebben interesse getoond en we zijn voornemens om een nieuwe groep mensen op te leiden tot verkeersregelaar. Voordat we ons ook op andere bedrijfstakken gaan richten zorgen we dat we Job4s goed in de markt zetten en dat er voldoende afzet is en blijft. Wat de IJsselbrug betreft hebben we na de eerste dag al contact gehad met de opdrachtgever. Ze lieten ons weten dat ze de verkeersregelaars erg gemotiveerd vonden en dat ze tevreden zijn."


www.job4s.nl

Karen Wichgers (l) bestudeert de bediening van het stoplicht. Foto: Meike Wesselink
Aan Karen de taak om het stoplicht daarna handmatig op rood te zetten. Foto: Meike Wesselink
Arbodienstverlener Arbolinq biedt zinvol werk aan, aan werknemers die hun oorspronkelijke werk niet meer kunnen uitvoeren.Foto: PR

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant