Afbeelding

Oerend Smart | Hip en slim

Opinie Columns

Hip en slim

'In Amsterdam-Noord daar bruist het. Daar zitten zulke creatieve mensen. Ze doen hele inspirerende dingen samen,' vertelde iemand mij afgelopen week. Ik weet het. Ik vind het ook tof om daar te zijn. Koffie drinken met heerlijke worteltaart in een oude loods, werkplekken van creatieve ondernemers in woonboten, bijzondere winkeltjes en startende bedrijfjes in oude gebouwen die verworden zijn tot hippe broedplaatsen. En vaak komt dan de vraag: 'Kan dit ook in de Achterhoek?' Jazeker! Het gebeurt zelfs al.

Mariel Kampshof startte twee jaar geleden Retaillab Blend. Een lab, ja. Een plek om nieuwe dingen uit te proberen. In de Doetinchemse Gasthuisstraat is een bruisende community ontstaan. Het is veel meer dan een winkel: echt een groep samenwerkende ondernemers en enthousiaste klanten. Mariel begon met het verkopen van spullen van Achterhoekse makers. Al snel kwam daar een wekelijkse borrel bij met optredende artiesten. Nu is het een hip café en zijn er op de bovenverdieping verschillende zelfstandig ondernemers gevestigd. De winkel is er nog steeds en Mariel verkoopt de dingen die ze zelf leuk vindt. Dat merk je aan alles: haar enthousiasme, de sfeervolle inrichting en de leuke spullen.

Een heel ander concept is Van Sinckel in Vorden. Daar zwaait Riske Legtenberg de scepter. Ze runt samen met een groep betrokken vrijwilligers een winkel waarin verschillende bedrijven hun producten verkopen. Van biologisch Achterhoeks vlees (van een zorgboerderij op landgoed 't Zelle), kaas en zuivel van Urtica de Vijfsprong uit Vorden, Bronckhorster bier, de beste chocolade van Oost Nederland (van Janson uit Zutphen) tot handgemaakte kleding van een juf uit Vorden: Evelyne van der Lee. Medewerkster Sanne begon als vrijwillige winkelhulp en verkoopt ondertussen ook haar eigengemaakte sierraden, zeepjes in allerlei vormen, kaarsen en betonschalen. Van het één komt het ander. Samen houden ze bij Van Sinckel de dorpskern vitaal en vervullen ze een maatschappelijke functie.

In Winterswijk opende onlangs Yeah Store. Brein achter deze toffe winkel, Kim Heutinck, legde onlangs in deze krant uit waar de naam vandaan komt: 'De naam komt van het idee achter de winkel: ik wil namelijk graag dat iedereen tevreden de winkel uit gaat, met het Yeah-gevoel.' Het codewoord is duurzaamheid. De kleding is nieuw of second-hand. Ook daar een slimme samenwerking, die het concept zo van deze tijd maakt: kleermaker/mode-ontwerper Tom Pijnenburg is regelmatig aanwezig en kan alles voor je maken: van galajurk tot een nieuwe rits in dat ene fijne jasje. Ook Kim haalde haar inspiratie in Amsterdam. Uit de Negen straatjes om precies te zijn. Dat moet in Winterswijk toch ook kunnen, dacht ze. Maar met ondernemende, innovatieve, Achterhoekse slimheid stopt zij alle negen straatjes in één winkel.

Je bent geneigd om het 'on-Achterhoeks' te noemen, het zou niet misstaan op het Rotterdamse Katendrecht naast hippe zaken als Fenix Food Factory en de Zeeuwse Meisjes of de eerder genoemde locaties in Amsterdam. Maar het tegendeel is waar: het is juist super-Achterhoeks! Want innovatief. Want gemoedelijk. Want slimme oplossingen bedenken voor alledaagse situaties. Want mensen die gewoon dóen. En die worteltaart? Die hebben we natúúrlijk ook in de Achterhoek: de lekkerste koop je bij Bakker Ten Broeke in Lochem.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant