Het lukt Jeroen den Herder om jonge mensen naar Zutphen te trekken. Foto: Sunny Gardeur
Het lukt Jeroen den Herder om jonge mensen naar Zutphen te trekken. Foto: Sunny Gardeur

Nóg meer lagen van Zutphen bereiken met Cellofestival 2017

Algemeen

Zutphen - Het programma van Cellofestival Zutphen 2017 is samengesteld en binnenkort te vinden op de website. Bijzonder is het requiem van Willem Jeths die dit voorjaar in première ging en die op vrijdagavond 25 augustus in de Walburgiskerk wordt uitgevoerd in een speciaal voor Zutphen geschreven versie. Met acht cellisten, koor, slagwerk én Baderorgel.

Door Meike Wesselink

Jeths die tot vorig jaar Componist des Vaderlands was, inspireerde het requiem op het doodsakkoord uit de tiende symfonie van Mahler, maar schreef het niet voor acht cellisten en zeker niet voor het zeventiende eeuws orgel van de Walburgiskerk. "Het requiem werd eerder dit jaar goed ontvangen, het is afwachten hoe het in Zutphen uitpakt", aldus Jeroen den Herder die er niet voor terugschrikt om ook zwaardere muziekstukken te brengen op het festival dat tegelijkertijd toegankelijker lijkt dan ooit. "En toch vraag ik me af hoe we nóg beter bruggen kunnen slaan om zoveel mogelijk lagen van Zutphen te bereiken. Daar zit nu de grote uitdaging", peinst de initiator.

Aan de jonge, frisse studenten van de Cello Academie zal het in ieder geval niet liggen. Die zijn niet bang om ook andere wegen te bewandelen en te zoeken naar alternatieve en toegankelijke vormen van musiceren. Tijdens het lange weekend van het cellofestival (23 tot en met 27 augustus) vind je hen dan ook rustig op een straathoek in de binnenstad, in een stadstuin of in het Koelhuis. Anders dan vanaf het grote, hoge podium op gepaste afstand van het publiek. "Dit jaar werken we voor het eerst volledig samen", vertelt Den Herder niet zonder trots. Zeven jaar geleden startte hij naast zijn baan als conservatoriumdocent met de Cello Academie in geboortestad Zutphen. Den Herder die al meer dan twintig jaar doceert aan conservatoria ziet dat er behoefte is aan andere vormen van lesgeven die meer ruimte bieden. "Alle conservatoriumstudenten bewandelen hetzelfde klassieke pad dat al jarenlang vastligt, met als einddoel het grote podium. Maar jonge mensen zoeken naar andere manieren om muziek te kunnen maken. Ze combineren het met video, met jazz of cross-over en halen er soms net zoveel voldoening uit om voor een klein publiek te spelen als voor een zaal met honderden toehoorders. Muziek krijgt steeds meer een functie binnen de maatschappij als geheel. En leuk aan Zutphen is dat het publiek niet perse op zoek is naar grote namen, maar zich kan verheugen op inspirerende, jonge musici. En dat merken de studenten."

Den Herder zocht voor de editie van 2013 de samenwerking met Harm Wesselink, wat resulteerde in een laagdrempeliger en grootser festival. "Je kunt je natuurlijk afvragen wanneer het zijn top heeft bereikt, wanneer het genoeg is, maar tegelijkertijd is het ontzettend interessant om te onderzoeken hoever je kunt gaan, of je paden durft te bewandelen waarop je nog niet eerder liep. Samenwerken met niet-Westerse muzikanten blijkt bijvoorbeeld ontzettend verrijkend te zijn.

Studenten ontdekken opeens dat er toonstelsels bestaan die heel anders in elkaar zitten dan de toonladder met acht intervallen en toch weten de musici elkaar te vinden. Wat het Silk Road Ensemble klaar kan spelen, een karavaan van internationale musici die aanhaken op de Zijderoute, lijkt in Zutphen ook te kunnen. Wat het precies is dat Zutphen zo bijzonder maakt weet ik niet, maar Zutphen is gebouwd op speciale grond die een creatieve stroom teweeg brengt.

Zutphen mag blij zijn met Jeroen den Herder die het met zijn Cello Academie voor elkaar krijgt om jonge mensen naar de stad te trekken. "Chinese studenten die van de andere kant van de wereld drie dagen naar Zutphen komen om te studeren of onlangs een jongen uit Litouwen die van de Cello Academie hoorde en hier naartoe reisde. En wat zo bijzonder is, ik kan voor deze studenten binnen no-time onderdak vinden bij een van de vrienden van het cellofestival. Het zegt echt wel iets als mensen zomaar hun deuren openzetten of willen meedenken over het festival. Ik hoop dat die bijzondere samenwerking nog lang blijft.Ook die met de Hanzehof die onder andere faciliteert met de mooie Buitensociëteit en de Muzehof die dit jaar het muzikale programma voor de allerkleinsten verzorgt."

Financieel gezien is het op zijn zachtst gezegd een behoorlijke uitdaging het festival weer op poten te zetten. "Het festival gaat er zeker komen, maar wel weer met de hakken over de sloot. We merken dat mensen ons willen steunen als vriend van het festival of als donateur van de Cello Academie. Daar zijn we dankbaar voor, want dat maakt het bijvoorbeeld mogelijk het cursusgeld voor de studenten laag te houden. Het zijn allemaal mogelijkheden om ons te helpen, los natuurlijk van het feit dat er ook gewoon kaarten kunnen worden gekocht voor de concerten. Tot juni hebben we een vroegboekactie en kunnen de kaarten met korting worden gekocht."

Verjonging is misschien wel de rode draad van Cellofestival Zutphen 2017. Studenten van de Cello Academie improviseren en geven spontaan ontstane optredens in het Stedelijk Museum en Museum Geelvinck (het voormalige Henriëtte Polak-museum) en tijdens de dagelijkse Masterclasses in Dat Bolwerck staat het zoeken naar raakvlakken met andere kunstdisciplines centraal. Raakvlakken met 'spoken word', met schilderijen en met improvisatie.

De ochtendsuites vinden dit jaar plaats in de intieme zestiende eeuwse kapel van het Elisabeth Gasthuis. Kijk voor het volledige programma op de site.


www.cellofestivalzutphen.nl

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant