Tiana Wilhelm bij een portret van Liesbeth Wezelaar van Arie Schippers. Foto: Alize Hillebrink
Tiana Wilhelm bij een portret van Liesbeth Wezelaar van Arie Schippers. Foto: Alize Hillebrink

Tiana Wilhelm: 'Ik ben niet onder één noemer te vangen'

Algemeen

Openingsweekend vernieuwde Musea Zutphen op 13 en 14 mei 

ZUTPHEN - Negen jaar is ze directeur van de Musea Zutphen. Als het aan Tiana Wilhelm ligt, wordt het Hof van Heeckeren 'the third place to be'. Met haar tomeloze inzet werkt ze zestien uur per dag. Zaterdag 13 mei openen de deuren van de vernieuwde Musea Zutphen aan het 's Gravenhof. "Deze dagen ben ik een hijgend hert in optima forma."

Door Alize Hillebrink

Het duurt even voor Tiana Wilhelm (59) de deur opendoet van het kantoor aan de Kuiperstraat. Op verzoek van deze krant heeft ze twee uur vrij gepland in haar overvolle agenda. Met een uitnodigend gebaar loopt ze onvermoeibaar de vier trappen op naar haar kantoor op de zolderverdieping van het oude stadspaleis Hof van Heeckeren. Het is donderdag, iets na half vijf. Het geroezemoes op de werkvloer verstomt. De laatste medewerkers gaan naar huis. Haar kantoor onder de eeuwenoude dakspanten is klein, 'maar ik heb een schitterend uitzicht'. Achter het glas van het dakraam prijkt de toren van de Walburgis. 
De directeur zit  op haar bureaustoel, de benen over elkaar en nipt aan haar cappuccino. Gevraagd naar hoe haar leven er nu uitziet, zegt ze: "Mijn wakende uren ben ik in Zutphen, de slapende uren in mijn woonplaats Arnhem." Het gesprek dat volgt heeft weinig stiltes. Er is veel te vertellen. 

Museum met allure
Het is 2008. Tiana Wilhelm wordt de nieuwe directeur van de Musea Zutphen, toen nog op twee locaties: het Stedelijk aan de Rozengracht, het Henriette Polak aan de Zaadmarkt. "Al lang voor mijn komst werd er gesproken over nieuwe huisvesting." En even leek het ervan te komen. Een multifunctioneel cultuurcluster met musea, bibliotheek, filmhuis, VVV en Stichting 't Oude Kinderboek: "Het was ideaal." Maar de locatie lag té gevoelig. De politiek was tot op het bot verdeeld en het plan voor huisvesting in het Broederenklooster werd afgeblazen. Het Hof van Heeckeren, midden in het centrum van Zutphen bracht nieuw perspectief. Historisch gezien een perfecte plek aan het oudste plein van Zutphen. Museumzalen met allure, grote lichte ramen met aan de ene kant uitzicht op het oude centrum, de nauwe middeleeuwse straatjes en aan de andere kant zicht op de karakteristieke, zeventiende eeuws geïnspireerde geometrische binnentuin met waterwerk en terras. De entree is al een tijdsbeleving op zich: via de achttiende eeuwse schelpenkoepel - krijgt de bezoeker toegang tot een moderne glazen corridor met duurzame dakbeplanting uit de eenentwintigste eeuw. 
Achter haar hoffelijkheid schuilt een warme persoonlijkheid. Gastvrij volgt een rondgang door de veertien museumzalen. Sinds de bouwwerkzaamheden begin vorig jaar hield ze zo'n vijftig keer een 'sneak preview'. Patriotten en Orangisten staren vanuit hun schilderijlijsten, leunend tegen de muur op het pasgelegde eiken visgraatparket. 

Tomeloos
Ze loopt graag op de troepen vooruit. 'Tomeloos' noemden collega's haar onlangs. Al snel na haar aantreden als directeur van de Zutphense musea zei ze: "Het wordt nooit meer rustig." Dat was voor sommigen wel even wennen. Focussen en vooruitkijken lijkt haar tweede natuur. "Als museum moet je in beweging blijven. We zijn nu al bezig met de voorbereidingen voor de tentoonstellingen in 2020." 

Niet vastpinnen
Haar wereld is groter dan Zutphen. Uit het huwelijk van haar Indische ouders kwam een kind met een mix van Chinees, Duits, Indonesisch, Deens, Nederlands en een vleugje Arabisch bloed. Geboren en getogen in Den Haag kreeg ze de liefde voor kunst en geschiedenis met de paplepel ingegoten. Het was een vanzelfsprekendheid die haar een levenslange honger, 'hunkering zelfs' naar kunst en cultuur bracht. "Wellicht vanwege mijn achtergrond ben ik niet makkelijk onder één noemer te vangen, wil me niet vastpinnen op één ding. Dat vind ik ook leuk, juist die diversiteit maakt het interessant. Ik zoek de eenheid in verscheidenheid." Haar eerste liefde waren films. "Maar het beste wat ik ooit geleerd heb is lezen. Ik vervalste mijn biebpas zodat ik andere boeken kon lezen dan die van mijn eigen leeftijd." Een kind dat zich niet makkelijk liet beteugelen. Met tien jaar ging ze uit zichzelf alleen naar de kerk. "Tot verwondering van mijn ouders, die niet zo kerks waren. Ik geloof in God en ga nog vaak naar de kerk." 

Zoeken naar het goede, schone en ware
Uit de beroepentest op de middelbare school kwam theaterrecensent, priester of advocaat naar voren. Toch koos ze Engels en studeerde af op het leven en werk van de door de middeleeuwen geïnspireerde schilder/dichter Dante Gabriel Rossetti. "Hij noemde zichzelf een 'Art Catholic'. Hij geloofde in het bezielende van kunst. Dat geloof ik ook. Ik denk dat de rode draad in mijn leven het zoeken naar het goede, het schone en het ware is."
Toen haar man hoofd cultuur werd bij de gemeente Arnhem, kwam verhuizen ter sprake . "Hij lokte me mee. Noemde Arnhem 'het Haagje van het oosten'. Nu wil ik niet meer weg. Ons huis ligt op een prachtplek. Vlakbij park Sonsbeek. Dichtbij de binnenstad en dichtbij de Veluwe."
Business en pleasure gaan bij Tiana hand in hand. Een tentoonstelling bezoekt ze voor haar plezier en tegelijkertijd voor werk. "Ik werk ìn de cultuur." Trots: "Ik doe waar ik van hou."
Haar missie? "Mensen beter en langer laten kijken. Gemiddeld kijken mensen negen seconden naar een kunstwerk. Ik wil dat mensen gaan zíen." Ik wil de inwoners van Zutphen het gevoel geven dat het hún museum is. Dé plek waar je als Zutphenaar naar toe gaat om je vrienden te ontmoeten. Het Hof van Heeckeren moet 'the third place to be' worden (1 = thuis, 2 = werk, red.). Hier ligt een stukje van onze Zutphense cultuur. Hier krijgt geschiedenis een gezicht. We kunnen als Zutphen trots zijn dat we zo'n mooie, rijke kunstcollectie hebben."

Leven en werk

Nu
Directeur Musea Zutphen.

Woont in Arnhem.

Ze werkte ruim 25 jaar als leidinggevende bij verschillende non-profit organisaties, waarvan 20 jaar vooral in de kunst- en cultuursector. Ondersteunde daarbinnen onder andere evenementen in het kader van citymarketing, coördineerde (educatie-)projecten voor de provincie en voerde advies- en interim management opdrachten uit door het hele land.

Geboren en getogen in Den Haag.

Topstukken uit de collectie van het 
Stedelijk Museum Zutphen

Het 'Gezicht op Zutphen' van Wouterus Verschuur.
Museum Henriette Polak
Liesbeth Wezelaar met hond van Arie Schippers.

Blij met het speciaal ontworpen behang 'uit één stuk' 
met Zutphense potpourris, wijnhuistoren, waaiers en kleinzilver.

Trots op haar team en vrijwilligers.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant