Afbeelding

Column Paul Bombeld - Webwinkeldagen

Opinie Columns

Webwinkeldagen

In de Jaarbeurshallen in Utrecht heeft nog niet iedereen het even goed begrepen. Met heel veel woorden stelt iedereen de klant centraal, maar de praktijk lijkt weerbarstiger. De meeste standhouders hebben het onderling erg gezellig. Met de armen over elkaar of met de rug naar de klant. Persoonlijk vind ik dat vreemd. Want er is door het bedrijf een dure stand gehuurd, prachtig ingericht, personeel vrijgemaakt en dan staan de verkopers met de rug naar de klant. Voor mij onbegrijpelijk.

Vandaag ben ik in ter oriëntatie in Utrecht. Twee dagen lang staat het Jaarbeurscomplex in het teken van de webwinkeldagen. Iedereen die zijn centjes met een webwinkel wil verdienen is ter plaatse. En nu de zogenaamde stenen winkel op de Dreiumme is verkocht wil ik toch wel weten of er hier kansen liggen. Voor mij als ondernemer ligt momenteel de wereld open.

Mijn laatste ervaring met webwinkels is alweer van heel wat jaren geleden. Toen moest zo'n webshop nog helemaal zelf gebouwd worden. Gelukkig blijken hier in de Jaarbeurs de tijden veranderd. De raamwerken zijn er al, tegenwoordig hoef je er alleen nog maar foto's van producten met de omschrijving in te plaatsen. Ik herinner mij nog de drama's indertijd rond het betaalsysteem. Iedere betaalmethode leverde problemen op. Maar gelukkig heeft de tijd niet stilgestaan. Of de klant van nu wil betalen met iDEAL, AfterPay, creditcard of waardebon, geen enkel probleem. Gespecialiseerde bedrijven in betaalsystemen bieden hulp. Iedere betaalopdracht kost de webwinkel ongeveer 35 cent en de betaalbedrijven regelen de rest. Heel erg handig en geen gezeur.

Ik passeer standjes met verzenddozen, bedrijfjes die aanbieden de producten op te slaan en te verzenden, PostNL met pakketpost, bedrijven die websites bouwen en weer anderen die zorgen dat iedere webwinkel hoog in de zoekresultaten van Google staat. Want dat betekent omzet.

Het was een interessante dag waardoor ik in één klap weer helemaal bij de tijd ben. Nu weet ik tenminste dat ik aan heel veel technische zaken geen aandacht meer hoef te besteden. Dat is allemaal al geregeld. En nu gaat mijn onderzoek verder met het product dat ik wil verkopen. Daarvoor zullen nog heel wat gesprekken moeten worden gevoerd over marktomvang, verzendkosten, retourzendingen, verpakkingsvormen, assortiment enzovoort. Het is interessant, zo'n nieuwe webwinkel. Maar ik ga er wel heel goed over nadenken. Want het door iedereen bejubelde Bol.com draait inmiddels 18 jaar verlies. Eigenlijk is het achter de schermen van heel veel grote, maar ook kleine webwinkels een groot drama. Veel omzet, geen winst. En dat wil ik niet laten gebeuren. Dus dit zijn de maanden waarin ik heel veel denkwerk verricht. En misschien gaat het wel wat worden, maar dat leest u pas over enkele maanden.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant