Afbeelding

Column Paul Bombeld - Vijftig procent korting

Algemeen

Vijftig procent korting

Ieder jaar in de eerste week van december is de 13-daagse werkweek weer actueel. Nadat de drukke laatste week voor Sinterklaas voorbij is, volgt een zondag waarin alle herfst- en sinterklaasdecoratie de winkel uit moet. En als dat klaar is, toveren we de hele boekhandel om in kerstsfeer. Het resultaat van zo'n zondag werken is zeer bevredigend, maar na zeven dagen werken begint een dag later gewoon weer een nieuwe werkweek. Vermoeiend.

Maar dit jaar hadden we ook geluk. Mevrouw Bombeld had zaterdagavond een vriendin op de app die spontaan aanbood om zondag wel even te komen helpen. Mevrouw Bombeld legde me vanaf de bank in de woonkamer de vraag voor en ik kon vanaf de andere bank alleen maar antwoorden met 'graag, heel graag zelfs'.

En zo waren we met z'n drieën op zondagmorgen om negen uur al volop aan het werk. De herfstdecoratie verdwijnt in drie grote dozen met het opschrift 'herfst 3x' en alle pietjes en jutezakken in de dozen met 'Sint 2x'. Morgen kijk ik nog even in de computer welke sinterklaasartikelen we in welke hoeveelheden hebben verkocht. Wat waren de successen en wat waren de missers? Met deze verkoopgegevens kan er volgend jaar weer nét iets slimmer worden ingekocht. En dan wordt er een plaat uit het systeemplafond gelicht en laat ik acht grote dozen met kerstdecoratie zakken. Maar voordat we daaraan beginnen is er koffie met een heerlijke banketstaaf. De gast trakteert en dat is wel heel aardig.

Maar toen kwam er een pijnlijke vraag. 'En Paul, zijn er nog leuke dingen gebeurd in de laatste week voor Sinterklaas?' Ik keek een beetje zurig, want zaterdagmiddag ging er nog iets helemaal fout. Ik zat nog tegen een mand met bijna 40 rollen sinterklaaspapier aan te kijken. De andere rollen waren allemaal op, maar deze speciale megarollen vielen maar niet in de smaak. Ik had ze twee jaar geleden al ingekocht bij een leverancier die beweerde dat rollen van een meter breed absoluut uniek waren. En… onmisbaar voor grote sinterklaascadeaus. Maar toen ik ze eenmaal in de winkel had staan bleken zowel 't Kruidvat als Blokker deze unieke kans ook gezien te hebben. En daar waren de rollen ook nog eens iets goedkoper. Dat was balen.

Op zaterdagmiddag had ik er dan ook schoon genoeg van. Ik besloot zo vlak voor Sint de laatste rollen maar met 50% korting te verkopen. Een flinke verliespost, maar hopelijk kom ik er dan eindelijk vanaf. Nog geen tien minuten later rekende de eerste klant er al drie af. En binnen een uur gingen de laatste rollen de deur uit. Onvoorstelbaar. 'Bedankt voor de scherpe aanbieding' zei de laatste klant. 'Een meevaller, want ze zijn overal uitverkocht'.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant