Afbeelding

Column Paul Bombeld - Uitvaartwinkel

Algemeen

Uitvaartwinkel

Sinds een paar maanden worden we op ons winkelcentrum geconfronteerd met leegstand. Vervelend, maar inmiddels zit er weer beweging in om alle winkelunits weer gevuld te krijgen. Wij als ondernemers zoeken primair winkels die iets aan het huidige aanbod toevoegen en ik daag regelmatig mensen uit om zelf eens over het ondernemerschap na te denken. Want velen broeden wel op ondernemersplannen, maar het is pas echt een kunst om daadwerkelijk tot zaken te komen.

Iets wat we in ieder geval nog niet hebben in Warnsveld, zelfs niet in de hele regio rond Zutphen, is een uitvaartwinkel. De Achterhoek vergrijst nu eenmaal, dus daar zit nog een groeimarkt voor de komende jaren. En dan maken we er natuurlijk gewoon een gezellige winkel van met verrassende spullen. Zoals zo'n hippe doodskist met een deksel als sjoelbak. Dan kunnen de kleinkinderen nog leuk een potje sjoelen alvorens opa naar beneden zakt. Want wat is er nu mis mee om een prettig gevoel aan een begrafenis over te houden? Zo'n winkel helpt daarbij, want de dood hoort nu eenmaal bij het leven.
Op tv zag ik eens een kunstenaar die zijn kist inmiddels had uitgezocht. In de gang bij hem thuis stond het gevaarte, keurig met een bosje bloemen en een paar foto's erop. De reporter vond het nogal confronterend, de kunstenaar niet. Hij had zelfs al een paar keer proefgelegen en het viel hem niet tegen. En de uitvaartverzekering was ook al op en top geregeld. Ik begreep het helemaal, de dagen na zijn overlijden zijn al georganiseerd, er hoeft alleen nog maar iemand de datum in te vullen.

En dan heb ik tenslotte ook nog goed nieuws voor milieuvriendelijk Zutphen. Er blijkt een grote vraag naar volledig biologisch afbreekbare kisten te zijn. En dat kan ik me wel voorstellen, dat zijn we zelf immers ook. Behalve de implantaten dan.

In zo'n winkel neem je natuurlijk wel even de tijd voor je klanten. Een grote tafel, al dan niet met een onderstel van kisten lijkt mij wel gepast. En daarbij een bakje troost met natuurlijk een onvervalst plakje cake. Wat anders? Bij het verlaten van de winkel komt een mand met cadeautjes. In de eerste maand zijn dat bloemzaadjes met de toepasselijke naam 'vergeet-me-nietjes', gesponsord door een levensverzekeraar. Precies genoeg voor een tuintje van twee m2. En zo'n winkel moet natuurlijk wel met de trend mee, want gelukkig is niet iedereen gecharmeerd van het internetshoppen op daglief.nl of uitvaartkist-online.nl. Persoonlijk contact lijkt me aan het einde van de levenscyclus een welkome zaak.
Ach, we kunnen wel moeilijk doen over de dood, maar uiteindelijk krijgt iedere levende er mee te maken. We zoeken op de Dreiumme nog een ondernemer. Liefst een opgeruimd type.

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant