Gastspreker Bright Richards inspireerde met zijn verhaal. Foto: Alize Korf
Gastspreker Bright Richards inspireerde met zijn verhaal. Foto: Alize Korf

Eindstand na één uur Beursvloer: 105 matches

Algemeen

Zesde editie Zutphense Beursvloer

Zutphen - Eén uur lang was de Zutphense Burgerzaal omgetoverd tot een beursvloer waar hard werd gehandeld. Mèt gesloten beurs. Totaal aantal aanwezigen: circa 400. Eindstand na één uur handelen: 105 matches.

Door: Alize Korf

Voor de zesde keer op rij organiseerde de Zutphense Uitdaging afgelopen maandag de Beursvloer. Hierbij krijgen Zutphense bedrijven en maatschappelijke organisaties de gelegenheid hun kennis en kunde met anderen te delen. Projectleider Armijn van Roon: "Mensen willen en kunnen veel voor elkaar betekenen, maar weten elkaar vaak niet te vinden. De Beursvloer slaat een brug tussen de partijen."

'Boomgaard zoekt zitmaaier'
Voordat de Beurvloer mocht worden betreden, werden 'vraag en aanbod' geïnventariseerd; variërend van 'Boomgaard zoekt zitmaaier' tot 'Penningmeester zoekt laptop.' Aanbod van Inntell Hotels: 'Een gezin in de watten te leggen.' Wanneer de microfoon schalt: "Is er een vormgever in de zaal?" vertelt een medewerkster van de Muzehof: "Soms is het moeilijk om wat te vragen, maar hier niet. We zoeken een zitplaats in onze hal. Het lijkt simpel, maar we hebben als organisatie weinig te besteden en dan is de Beursvloer echt een uitkomst."

"Nieuw dit jaar is onze 'Zutphense Uitdaging App', vertelt Armijn. "De App is ter ondersteuning van het matchen op de Beursvloer, maar uiteindelijk blijft het contact onontbeerlijk." En inderdaad, in het hart van de beurs wordt druk onderhandeld. Ingeborg van der Voort: "We zochten materiaal voor de verbouw van onze zorgboerderij en dat is gelukt". De partijen bezegelden hun match via de notaris, een gezamenlijke foto en een feestelijk glas champagne.

'De Korf'
Ieder jaar kiest de Zutphense Uitdaging één bedrijf dat op een bijzondere wijze haar maatschappelijke betrokkenheid vormgeeft en daarmee bijdraagt aan een mooiere Zutphense samenleving. De prijs 'De Korf' die dit bedrijf krijgt, ging dit jaar naar Inntell Hotels. De trotse Henk Holscher van Inntell: "We willen met ons bedrijf een afspiegeling zijn van de samenleving. Iedereen heeft een talent en verdient de mogelijkheid om dit talent te gebruiken. Ons motto is: iedereen moet kunnen meedoen."

Dat een match ook zonder Beursvloer kan, bewijst chefkok Henk Bree van sociaal eetcafé de Uitwijk. Zijn team van negen vrijwilligers verzorgt tweewekelijks zestig maaltijden voor mensen die eenzaam zijn. "We hadden dringend keukenmateriaal nodig en van Het Gelre Ziekenhuis kregen we keuken- en restaurantmateriaal. Als tegenprestatie koken we zes keer voor dertig vluchtelingen en hun buddy's. " Zo'n tegenprestatie is een mooi voorbeeld van 'Pay it Forward', want alleen zo kan de uitdaging groeien," zegt Armin.

Bijzondere gastspreker was Bright Richards. Ooit gevlucht uit Liberia kwam hij in Nederland in een asielzoekerscentrum terecht. "In Liberia was ik tv-presentator, hier was ik niemand. Ik moest mijn leven opnieuw beginnen. Tot ik door een vrouw werd geïntroduceerd op een multicultureel festival. Dit was voor mij de opening om opnieuw te beginnen. Dankzij haar sta ik nu hier en kan ik mijn oude vak weer uitoefenen. Zutphen krijgt volgend jaar 400 vluchtelingen." (Tot de gasten): "Ik hoop dat veel van de asielzoekers u zullen ontmoeten, dan zal het met hun wel goed komen."

Advertenties doorgeplaatst vanuit de krant